STRAATBOMEN
  NATUURBESCHERMING
  STADSBOMEN
BOMENVERORDENINGEN IN DE REGIO
 
   
 
Bomenverordening
Gemeente
Nieuwerkerk
aan den IJssel
 
KNNV ROTTERDAM
 

De regeling t.a.v. bomen is in de APV vastgelegd.

TOELICHTING APV-TEKSTEN    
HOE KAN IK DE KAP VAN EEN STRAATBOOM VERHINDEREN
BOMENLIJST NIEUWERKERK KAPAANVRAGEN MODELVERORDENING
INFO GEMEENTE NIEUWERKERK KAPVERGUNNINGEN BOSWET

.

.

.

.

/\
NaaR
BoVeN


Bomenverordening Gemeente Nieuwerkerk aan den IJssel
Toelichting

De gemeente deelde ons per brief dd. 29 januari 2002 het volgende mee:

Globaal gezien kunnen kapaanvragen worden opgedeeld in twee soorten.

1. Kapaanvraag voor een boom die van een particulier is en in diens tuin staat.
Voor deze boom is meestal geen kapvergunning noodzakelijk, behalve wanneer de boom op de lijst "waardevolle en beeldbepalende bomen" staat, dan moet er wel een kapvergunning worden aangevraagd. In
bijlage 1 staan de criteria.

2. Een kapvergunning die wordt aangevraagd voor een boom die van de gemeente is.
Wel of niet inwilligen van een aanvraag is onder andere afhankelijk van de onderstaande zaken.
.1. Staat de boom vermeld in het bomenplan? Voor de oudere wijken in Nieuwerkerk aan den IJssel is een bomenplan opgesteld. Uitgangspunten voor dit plan zijn
het groenstructuurplan,
het versterken van de groenstructuur,
het verminderen van het aantal klachten en
het behouden of bereiken van een evenwichtig straatbeeld.
.2. Voor de overige wijken zijn er graadmeters afgesproken die als leidraad worden gebruikt voor het wel of niet inwilligen van een kapvergunning. (zie
bijlage 2).

Bijlage 3 is een kopie uit de algemene plaatselijke verordening van Nieuwerkerk aan den IJssel.
Afdeling 5 gaat over het bewaren van houtopstanden. Hierin zijn onder andere de weigeringsgronden opgenomen.

De kapaanvraag wordt gepubliceerd in Het Kanaal.
Allereerst is het mogelijk om binnen 2 weken bedenkingen in te dienen.
Daarna is er 6 weken de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen de kapvergunning.
De tekst waarmee wordt aangegeven dat er andere zienswijzen zijn of waarmee wordt aangegeven dat er bezwaren zijn worden in de publicatie in Het Kanaal opgenomen. (zie
bijlage 4)

Tegelijk hiermee ontvingen we het artikel Bescherming van flora en fauna

.

/\
NaaR
BoVeN


Bomenverordening Gemeente Nieuwerkerk aan den IJssel
Teksten

De volgende teksten ontvingen we op 29 januari 2002 van de Gemeente.

Bijlage 1

Criteria
Bij de selectie van de waardevolle bomen is er vanuit gegaan, dat deze bomen ongestoord tot wasdom kunnen komen.
Dit wil zeggen dat deze bomen een dusdanige standplaats hebben, dat zij ondergronds een behoorlijk wortelgestel kunnen ontwikkelen en bovengronds ruimte hebben om naar hun karakteristieke vorm te groeien.
Hierbij is de benodigde ruimte ondergronds minimaal gelijk aan de benodigde ruimte bovengronds.
Daarnaast is in aanmerking genomen dat;
. geen schade aan nutsvoorzieningen kan ontstaan,
. de functie wonen niet belemmerd wordt door overmatige lichtwegname of vochtproblemen en
. dat de bomen derden volgens de hierboven aangehaalde criteria geen overlast mag bezorgen.

.

Bijlage 2

6.3 Wanneer wel of geen kapaanvraag inwilligen

Het objectief beoordelen van een kapaanvraag is alleen mogelijk als er graadmeters afgesproken zijn, die als leidraad gebruikt worden.
In deze paragraaf worden de graadmeters opgesomd voor het beoordelen van kapaanvragen in de wijken Dorrestein en Zuidplas.

Als een kapaanvraag gedaan wordt, is de reden hiervan van belang.
De volgende vragen dienen in ogenschouw genomen te worden:
. is de overlast die ervaren wordt zodanig dat de situatie schade aan eigendommen of ernstige en blijvende schade aan de gezondheid toebrengt?
. Kan de overlast door middel van een andere maatregel dan vellen, verholpen worden?

Als de eerste vraag met ja beantwoord wordt en de tweede met nee, dan wordt overwogen of de boom geveld of verplant moet worden.

Als de kapaanvraag gedaan wordt om persoonlijke voorkeuren van een inwoner, zoals lichtinval in het huis, bladafval op straat, bevuiling van de auto, dan worden de volgende aandachtspunten in aanmerking genomen:
. markeert de boom een bijzondere locatie of is het onderdeel van de ruimtelijke hoofdstructuur zoals deze in het bomenplan beschreven is?
. Is de boom in goede conditie?
. Is de boom van een bijzondere soort?
Als één van deze vragen met ja beantwoord dan moet de kapaanvraag geweigerd worden.

In geval een kapaanvraag gedaan wordt voor een boom die volgens het bomenplan in de toekomst vervangen moet worden, dan kan de boom zonder meer geveld worden.
De consequentie moet zijn dat de boom niet direct vervangen wordt, maar dat dit tegelijkertijd gebeurt met de herinrichting van de gehele straat. Het kan dus zijn dat een inwoner 6 jaar moet wachten op een nieuwe boom voor de deur.

6.4 Groeiplaatsen

De groeiplaats is bepalend voor de toekomstverwachting van de boom. Essentieel is dat bovengronds voldoende ruimte aanwezig, dat ondergronds voldoende voedinghoudend substraat aanwezig is en dat de bomen en het kabel- en leidingtracé elkaar niet schaden.

Een goede ondergrondse groeiplaats voor een boom van de eerste of tweede grootte (> 10 meter) bevat minimaal 20 m3 voedinghoudende grond.
Een boom van de derde grootte (< 10 meter) heeft minimaal 15 m3 voedinghoudende grond nodig.

Een boom kan dus niet zonder voorbereiding in het straatzand geplant worden. Een goede, voorbereiding van de plantplaats kost per plantplaats circa fl 1400,-. Deze éénmalige maatregel zorgt voor een goede toekomstverwachting.
Als een boom niet goed voorbereid geplant wordt, betekent dit dat de boom slecht groeit, gezondheidsproblemen gaat vertonen en uiteindelijk veel meer geld zal kosten aan beheermaatregelen dan een boom die goed geplant is.
Een goede voorbereiding is daarom het investeren waard.

Rapport 8858/JK

.
Bijlage 3

Afdeling 5 Het bewaren van houtopstanden

I Artikel 4.5.1 Begripsomschrijvingen
1. In deze afdeling wordt verstaan onder:
. a. houtopstand: hakhout, een houtwal of een of meer bomen;
. b. hakhout: een of meer bomen die na te zijn geveld, opnieuw op de stronk uitlopen;
. c. dunning: velling ter bevordering van het voortbestaan van de houtopstand;
. d. bebouwde kom: de bebouwde kom van de gemeente, vastgesteld ingevolge artikel 1, vijfde lid, van de Boswet.
. e. iepziekte: de aantasting van iepen door de schimmel Ophiostoma ulmi (Buism.) Nannf. (syn. Ceratocystis ulmi (Buism.) C. Moreau);
. f. iepenspintkever: het insect, in elk ontwikkelingsstadium, behorende tot de soorten Scolytus scolytus (F .) en Scolytus multistriatus (Marsh) en Scolytus pygmaeus.
2. In deze afdeling wordt onder vellen mede verstaan rooien, met inbegrip van verplanten, alsmede het verrichten van handelingen die de dood of ernstige beschadiging of ontsiering I van houtopstand ten gevolge kunnen hebben.

Artikel 4.5.2 Kapverbod
1. Het is verboden zonder vergunning van Burgemeester en Wethouders houtopstand te vellen lof te doen vellen, die gesitueerd is op gronden van een overheidsorgaan, alsmede die voorkomt op een door Burgemeester en Wethouders vastgestelde lijst van beeldbepalende bomen.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voor:
. a wegbeplantingen en eenrijige beplantingen op of langs landbouwgronden, beide voor zover bestaande uit populieren of wilgen, tenzij deze zijn geknot;
. b vruchtbomen en windschermen om boomgaarden;
. c fijnsparren, niet ouder dan twaalf jaar, bestemd om te dienen als kerstbomen en geteeld op daarvoor in het bijzonder bestemde terreinen;
. d kweekgoed;
. e houtopstand die bij wijze van dunning moet worden geveld;
. f houtopstand die deel uitmaakt van als zodanig bij het Bosschap geregistreerde bosbouwondernemingen en gelegen is buiten een bebouwde kom, tenzij de houtopstand een zelfstandige eenheid vormt die
     -ofwel geen grotere oppervlakte beslaat dan 10 are
     -ofwel bestaat uit rijbeplanting van niet meer dan 20 bomen, gerekend over het totale aantal rijen;
. g houtopstand die moet worden geveld krachtens de Plantenziektewet of krachtens een aanschrijving of last van burgemeester en wethouders, zulks onvemlinderd het a bepaalde in artikel 4.5.6.

Artikel 4.5.3 Aanvraag vergunning
1. De vergunning moet worden aangevraagd door of namens dan wel met toestemming van degene die krachtens zakelijk recht of door degene die krachtens publiekrechtelijke bevoegdheid gerechtigd is over de houtopstand te beschikken.
2 Wanneer de directeur Bos- en Landschapsbouw van het Ministerie van Landbouw,
Natuurbeheer en Visserij van burgemeester en wethouders een afschrift heeft toegezonden - van de ontvangstbevestiging als bedoeld in artikel 1 van de Boswet, beschouwen burgemeester en wethouders dit afschrift mede als een vergunningaanvraag.

Artikel 4.5.3a Weigeringsgronden ,
De vergunning kan worden geweigerd op grond van:
a. de natuurwaarde van de houtopstand;
b. de landschappelijke waarde van de houtopstand;
c. de waarde van de houtopstand voor stads- en dorpsschoon;
d. de beeldbepalende waarde van de houtopstand;
e. de cultuurhistorische waarde van de houtopstand;
f. de waarde voor de leefbaarheid van de houtopstand.

Artikel 4.5.4 Vergunning ex lege
De vergunning wordt geacht te zijn verleend, wanneer niet binnen de in artikel 1.2 genoemde termijn een beslissing is genomen op de aanvraag voor een vergunning.

Artikel 4.5.5 Bijzondere vergunningsvoorschriften
1. Tot de aan de vergunning te verbinden voorschriften kan behoren het voorschrift dat binnen een bepaalde temlijn en overeenkomstig de door burgemeester en wethouders te geven 18 aanwijzingen moet worden herplant.
2. Wordt een voorschrift als bedoeld in het eerste lid gegeven, dan kan daarbij tevens worden bepaald binnen welke temlijn na de herbeplanting en op welke wijze niet geslaagde beplanting moet worden vervangen.
3. Tot de aan de vergunning te verbinden voorschriften kan tevens behoren het voorschrift dat de vergunning pas van kracht wordt met ingang van de dag na de dag waarop de bezwaartemlijn afloopt en dat indien gedurende de bezwaartermijn een verzoek om voorlopige voorziening is gedaan, 18 de vergunning niet van kracht wordt voordat op dat verzoek is beslist.

Artikel 4.5.6 Herplant-/instandhoudingsplicht
1. Indien houtopstand waarop het verbod tot velfen als bedoeld in deze afdeling van toepassing is, zonder vergunning van burgemeester en wethouders is geveld, dan wel op andere wijze teniet is gegaan, kunnen burgemeester en wethouders aan de zakelijk gerechtigde van de grond waarop zich de houtopstand bevond dan wel aan degene die uit anderen hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen te herbeplanten overeenkomstig de door hen te geven aanwijzingen binnen een door hen te stellen temlijn.
2. Wordt een verplichting als bedoeld in het eerste lid opgelegd, dan kan daarbij tevens worden I 'bepaald binnen welke temlijn na de herbeplanting en op welke wijze niet geslaagde I beplanting moet worden vervangen.
3. Indien houtopstand waarop het verbod tot vellen als bedoeld in deze afdeling van toepassing, is in het voortbestaan ernstig wordt bedreigd, kunnen burgemeester en wethouders aan dei zakelijk gerechtigde van de grond waarop zich de hout opstand bevindt danwel aandegene die uit anderen hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen om overeenkomstig de door hen te geven aanwijzingen binnen een door hen te stellen temlijn voorzieningen te treffen, waardoor die bedreiging wordt weggenomen.
4. Degene aan wie een verplichting als bedoeld in het eerste, tweede of derde lid is opgelegd, alsmede diens rechtsopvolger, is verplicht daaraan te voldoen.

ArtikeI4.5.7 Schadevergoeding
Indien en voor zover blijkt dat een belanghebbende door de toepassing van artikel 4.5.2, artikel 4.5.5 of artikel 4.5.6, schade lijdt of zal lijden, die redelijkerwijs niet of niet geheel te zijnen laste behoort te komen en waarvan de vergoeding niet anderszins is verzekerd, kennen burgemeester en wethouders hem op zijn verzoek een naar billijkheid te bepalen schadevergoeding toe.

Artikel 4.5.8 Bestrijding iepziekte
1. Indien zich op een terrein een of meer iepen bevinden die naar het oordeel van burgemeester n wethouders gevaar opleveren voor verspreiding van de iepziekte of voor vermeerdering van iepspintkevers, is de rechthebbende, indien hij daartoe door burgemeester en wethouders is aangeschreven, verplicht binnen de bij de aanschrijving vast te stellen termijn:
.a indien de iepen in de grond staan, deze te vellen;
.b de iepen te ontschorsen en de schors te vernietigen;
.c of de niet ontschorste iepen of delen daarvan te vernietigen of zodanig te behandelen dat verspreiding van de iepziekte wordt voorkomen.
2. a. het is verboden gevelde iepen of delen daarvan voorhanden of in voorraad te hebben of te vervoeren.
.b het verbod is niet van toepassing op geheelontschorst iepenhout en op iepenhout met een doorsnede kleiner dan 4 cm.
.c Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het onder a van dit lid gestelde verbod.

.
Bijlage 4

De hierop betrekking hebbende stukken liggen vanaf "datum invullen" gedurende twee weken ter inzage bij de receptie in het raadhuis, Raadhuisplein 1 te Nieuwerkerk aan den IJssel.

Gedurende de termijn van ter inzagenlegging kan een ieder hiertegen schriftelijk zijn zienswijze kenbaar maken bij burgemeester en wethouders, Raadhuisplein 1/Postbus 100, 2910 AC NIEUWERKERK AAN DEN IJSSEL.

Degene die bezwaren heeft tegen een verleende vergunning en/of toestemming kan, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de dag van verzending van het besluit, een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgermeester & wethouders.
Voor de uiterste termijn van indiening van het bezwaarschrift kunt u contact opnemen met de afdeling Beheer, tel. 0180-330374.
Tevens kan, tegelijk met het indienen van een bezwaarschrift, een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de President van het Arrondissementsrechtbank, postbus 20302, 2500 EH 'S-GRAVENHAGE.

.
Afdeling 6 Bescherming van flora en fauna

Artikel 4.6.1 Bescherming groenvoorzieningen
Het is in een voor publiek toegankelijk park of plantsoen of in bij de gemeente in onderhoud zijnde groenstroken, grasperken of bloembakken verboden enige schade toe te brengen aan een boom of een bloem- of heesterperk, dan wel aldaar bloemen te plukken.

.

/\
NaaR
BoVeN


Vragen, correcties, aanvullingen of tips ontvangen wij graag per E-MAIL.

/BVNadIJSSEL.htm

© KNNV ROTTERDAM

Websiteontwerper

WEBSITEREDACTIE

Voor het laatst bijgewerkt op 13 november 2020

Titel
BOMENVERORDENING GEMEENTE NIEUWERKERK AAN DEN IJSSEL

Beschrijving

Trefwoorden: